Uitkomende droom - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Tari T.E. Hertsenberg - WaarBenJij.nu Uitkomende droom - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Tari T.E. Hertsenberg - WaarBenJij.nu

Uitkomende droom

Door: Tari

Blijf op de hoogte en volg Tari T.E.

16 Juli 2009 | Nederland, Utrecht

Het plan om in het buitenland te gaan studeren had ik al lang in m’n achterhoofd, en dan vooral in the USA. Nadat ik vorig jaar met Anne 5 weken een Engelse cursus had gevolgd in Santa Barbara, wist ik het zeker; dit moest vervolgd worden.


Vorig jaar augustus begonnen de voorbereidingen. De Hogeschool van Amsterdam is aangesloten bij het uitwisselingsprogramma ISEP. Zij zijn een bemiddelingsbureau tussen universiteiten over de hele wereld. Weinig werk was het absoluut niet, want ik moest uit meer dan 100 universiteiten in the USA een top 8 maken. Uiteraard had ik stiekem al wel zo m’n voorkeur qua locatie: Californië. Één probleem: 5 van de 6 universiteiten in Californië zijn ‘restricted’, wat inhoudt dat er maar 1 van deze 5 in je top 8 mocht voorkomen én op de eerste plaats moest staan. Deze universiteiten zijn namelijk het meest gewild en er zijn maar weinig plekken beschikbaar. Dit kon ik dus bijna wel vergeten, want er werd mij verzekerd dat de kans erg klein zou zijn. Ik was er al snel over uit dat San Jose State University bij mij op de eerste plek ging staan, een grote universiteit met veel aandacht voor internationale studenten en ontzettend veel faciliteiten. Ook niet onbelangrijk: Midden in het centrum, vlakbij San Francisco, the Pacific Ocean, etc.

Toen nog 7 andere universiteiten zoeken.. alles gecheckt op locatie in Google Maps, de website van de Universiteiten bekeken en wat er allemaal in de buurt was. Het opstellen van de top 8 was nog maar het begin, vervolgens moest ik voor elke universiteit een motivatiebrief schrijven, vakken zoeken op hun websites, etc. Vervolgens had ik nog referentiebrieven nodig van docenten, een algemene motivatiebrief, informatie over m’n vooropleidingen, cijferlijsten…..
Nadat ik dit formulierenpakket een paar maanden later had ingeleverd was het hopen op dat ik zou worden geselecteerd om überhaupt mee te mogen doen aan dit uitwisselingsprogramma. Dit zijn namelijk maar ongeveer 20 studenten van de UvA én de HvA samen. Gelukkig kwam ik hier door heen. Nu was het tijd voor de volgende uitdaging: de TOEFL test. Een 4 uur durende Engelse test.. Niet mijn sterkste punt, maar ook deze test werd gehaald.


Nu was het wachten tot ik eindelijk zou horen waar ik zou worden toegelaten. Mijn 2e keuze was een universiteit in Miami en de derde in de staat Washington. Eigenlijk had ik mijn hoop al gevestigd op de derde keuze, want er werd verteld dat de kans op toelating op deze universiteit groot werd.
Totdat ik een paar maanden geleden finally de uitslag kreeg: Toegelaten op San Jose State University! Nogal een geluk, want vorig jaar was er niemand toegelaten en dit jaar zou ik de enige zijn. Behoorlijk spannend dus.
Vervolgens begon het papierwerk opnieuw: vakken registreren, contracten tekenen, ticket boeken en het regelen van een visum. Tot nu toe ga ik de volgende vakken volgen: Marketing Communications, Sales Management, Consumer Behavior, Marketing Management en Supply Chain Management.


Op San Jose State University zitten ongeveer 30.000 studenten. De campus is 61 hectare groot en bestaat uit meer dan 50 gebouwen. Voor internationale studenten is er het ‘I-house’, een huis waar plaats is voor 70 studenten. Omdat ik via ISEP naar deze universiteit ga, kom ik daar automatisch terecht. Andere internationale studenten moeten hier voor geselecteerd worden. Dit huis is 1 block vanaf het school complex. Alles wat je kunt bedenken is aanwezig op het complex van de university: zwembad, sportscholen, atletiekbanen, tennisbanen, bibliotheken, etc.. San Jose zelf is de 3e grootste stad van California met meer dan 900.000 inwoners.


Kortom, ik hoef me geen zorgen te maken dat ik me zal vervelen. Eerst is het nu nog tijd om m’n stage bij Heineken af te ronden en vervolgens vlieg ik 13 augustus naar San Jose. In oktober kom ik nog een weekje terug, aangezien paps&mams dan 25 jaar getrouwd zijn.
Via deze blog ga ik proberen om jullie op de hoogte te houden van mijn belevenissen!

Liefs

  • 16 Juli 2009 - 11:26

    Gerrie Meijer:

    Hoi Tari,

    Leuk dat we straks op de hoogte worden gehouden! Een uitkomende droom! Geniet ervan want dat is niet voor iedereen wegggelegd!!

    groetjes Gerrie.

  • 16 Juli 2009 - 16:21

    Hielco:

    Leerbeer!!! :-)
    Very nice, good job!!!

  • 17 Juli 2009 - 09:33

    Judith:

    Taar, ik vindt het heerlijk voor je! het klinkt allemaal zooo leuk...

    We keep in touch! Ik ga je echt missen! trouwens jij gaat proberen om deze blog bij te houden? Je MOET!

    liefs

  • 17 Juli 2009 - 19:31

    Annelie:

    Taaariiii!

    Ik ga je volgen! Succes met die laatste loodjes @ Office Heineken :)! Alvast veel plezier toegewenst!!!

    Liefs uit Zeeland!

  • 18 Juli 2009 - 09:23

    Marloes:

    Ik bedacht opeens dat ik deze nog even moest lezen (A).

    Klinkt goed allemaal Taar, al had je me het meeste al wel verteld natuurlijk!

    Zekerrr dat dit weer een hele ervaring wordt!

  • 26 Juli 2009 - 10:39

    Bart:

    Hee Taar!

    Je verhaal klinkt fantastisch, ben benieuwd naar je al je avonturen daar. Wel vaak een bericht posten he!

    Ik hou je blog in de gaten, succes daar en ga er van genieten!


  • 26 Juli 2009 - 10:48

    Anne-Wil:

    Lucky lucky you..! Je bent er maar druk mee, maar je hebt het helemaal verdiend.

    Je kunt er van op aan dat ik je blog ga volgen.

    You go girl!!

    Kussen vanuit Amsterdam

  • 26 Juli 2009 - 15:53

    Daniel:

    Experience the American Dream :D

  • 28 Juli 2009 - 10:32

    Jelle:

    Op zich ziet dat huis er best stoer uit!

    Genieten daar!

  • 31 Juli 2009 - 12:58

    Karin:

    Stage nu klaar? Lekker vakantie houden nu? :)

    Succes in USA!

  • 10 Augustus 2009 - 08:15

    Sara:

    Nog een paar dagen te gaan!!!! Al begonnen met inpakken?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tari T.E.

Actief sinds 14 Juni 2009
Verslag gelezen: 413
Totaal aantal bezoekers 41242

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2009 - 11 Januari 2010

San Jose, California

Landen bezocht: