Kerst in New York City! - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Tari T.E. Hertsenberg - WaarBenJij.nu Kerst in New York City! - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Tari T.E. Hertsenberg - WaarBenJij.nu

Kerst in New York City!

Door: Tari

Blijf op de hoogte en volg Tari T.E.

13 Januari 2010 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Dat is nog eens een kerst anders dan anders. Al moet ik eerlijk bekennen dat er weinig sprake was van een kerstgevoel. Ook al lag er sneeuw in New York en helemaal in kerstsfeer, het kerstgevoel dat normaal gesproken tevoorschijn komt, bleef weg. Waarschijnlijk betekent kerst voor mij toch echt het thuis zijn met familie, de openhaard aan, lekker eten en verder vrij weinig. Kerstnacht daarentegen doorbrengen in een goedkoop hostel (maar dan wel weer naast het central park), op een klein kamertje met 12 meiden en een kerstdiner bij Mc Donalds maakt het kerstgevoel er niet veel beter op. Nu lijkt het erop alsof ik dit allemaal betreurde, maar het tegenovergestelde is waar: Kerstgevoel of niet, I LOVE NYC!! De stad is fantastisch.
Donderdagochtend 24 december stonden we op om 9 uur ‘s ochtends op het vliegveld in San Francisco. Nog voordat we op waren gestegen lag ik al in coma dankzij de ‘rustgevende’ pil van Cordi. Na 8 uur vliegen kwamen we dan eindelijk aan in New York City!
Vervolgens via een taxi richting ons hostel in Manhattan. Nadat we naar een hele zoektocht de kamers eindelijk gevonden hadden (een doolhof van trappenhuizen en kamers) zijn we met de subway richting het centrum gegaan waar we afgesproken hadden met Eddy, Nancy, Alex & Pablo om ergens te gaan eten op kerstavond. Zij waren een paar dagen voor ons aangekomen in New York. Vervolgens een bezoekje gebracht aan Times Square! Nancy, Juliano, Alex en ik werden geblinddoekt meegevoerd door Eddy en Pablo (die hier al eerder waren geweest) Nadat we 10 minuten geblinddoekt door de drukke straten hadden gelopen werden we uiteindelijk midden op Times Square neer gezet: Adembenemend!! Zooo gaaf om dit eindelijk in het echt te zien.

Om 8 uur ‘s ochtends ging alweer de wekker, wat voor ons als 5 uur voelde vanwege het tijdsverschil.. Maar we hadden immers maar 5 dagen in New York, dus die moesten volop benut worden.
Onderdeel van het plan om geld te besparen was het ontvoeren van extra ontbijt, voor de lunch. Ontbijt was namelijk inbegrepen in het hostel. Helaas ging dit niet door, voordat we de enige (droge) bagel konden nuttigen, werd eerst onze naam afgevinkt. Helaas geen gratis lunch!
Vervolgens door het central park gelopen en de subway genomen richting Financial district. Gelijk het eerste toeristisch punt dat we tegenkwamen: Ground Zero. De plek waar de Twin Towers zich bevonden. Best bijzonder om op die plek te staan. Tot nu toe was er op die plek nog weinig te zien, 1 grote bouwput. Vervolgens richting Wallstreet, al was het daar behoorlijk rustig aangezien het eerste kerstdag was, afgezien van de vele toeristen althans. De vele kerken bekeken, adembenemende gebouwen en overal is de Nederlandse invloed terug te zien. Het monument van de stier bezocht in het Financial district, en langs de waterkant gelopen met uitzicht op de Statue of Liberty. We hadden overigens onwijs geluk met het weer, het was continue zo’n 1 tot 4 graden, met 1 dag regen en 2 dagen volop zon! Vervolgens de Brooklyn bridge overgelopen en daarna richting China Town. Eerste kerstdag bestond onze lunch uit een Chinese big mac. Van de Chinese sferen gingen we over op de Italiaanse, in ‘Little Italy’. We konden het vervolgens niet laten om nog eens richting Times Square te gaan, waarna we vervolgens richting de Empire State building liepen en de Rockerfeller. Helaas begon het toen te regenen, en net als honderden andere mensen besloten we de subway terug naar het hostel te nemen.. uitgeput van de hele dag lopen ons kerstdinner genuttigd (Noodles van 25 cent..), de volgende dag gepland en uitgestippeld en uiteindelijk ons bed in gedoken!

Zaterdag was het de dag van de regen.. Toch besloten we om eerst een wandeling door Central park te maken, prachtig uitzicht over de hele stad en heerlijk om daar rond te lopen. Vervolgens van het Central Park naar 5th avenue gelopen, langs de ‘museum mile’, waar de logischerwijs zich de meeste musea bevinden. Uiteraard ook de shopping area een bezoekje gebracht. Van de beruchte Apple store tot Bloomingdales en van de beroemde ijs salon Serendipity tot de peperdure snoepwinkel Dylans. 5th avenue afgelopen tot we bij de Bibliotheek van New York kwamen, daar naar binnen geweest om even op te warmen en vervolgens richting Grand Central gelopen, wat in vele scenes in films voor komt. Naast Grand Central bevind zich de ‘Chrysler Building’, na een snelle foto hiervan haastten we ons door de regen richting het Metropolitan museum. Nu ben ik niet een enorme fan van musea, dit was toch best impressive! Wil je het hele museum zien op je gemak, dan kun je er rustig een week in rondlopen. Gelukkig bleven wij er maar een paar uurtjes. Hier hadden we ook weer afgesproken met Nancy, Pablo, Alex en Eddy.
Door de regen waren we zo verkleumd dat we besloten op tijd in de avond terug naar het hostel te gaan om een warme douche te nemen en op tijd te gaan slapen. Helaas werd het water alleen niet warm in het hostel.. al sinds die ochtend geen warm water in het winterse New York! Na wat geklaag hebben we uiteindelijk aan het einde van de week wat geld terug gekregen. Gelukkig konden we een douche nemen in het andere gebouw, 2 blokken verder op.

Terwijl zaterdag het de dag van de regen was, zondag was het de dag van de zon! Vandaar dat we vandaag hadden besloten de ferry te nemen richting statue of Liberty en om naar de top te gaan van de Rockerfeller. Wat was het fantastisch om ‘on top of the Rock’ te zijn! Prachtig uitzicht, straalblauwe lucht dus tijd voor foto’s! Absoluut geweldig!
Vervolgens dus de ferry genomen richting Staten Island, en onderweg hier naar toe kwamen we langs Statue of Liberty.
Daarna een bezoekje gebracht aan Greenwich Village, door ons research op internet lazen we dat hier het appartement van de serie Friends zich bevond. Maar geen van ons herkende het appartement op het aangegeven adres.. Maar goed, Greenwich village was absoluut de moeite waard. Prachtige huizen, een heerlijk sfeertje en hier bevind zich ook de Universiteit van New York.
Tot onze grote spijt waren de camera’s uitgeput en dus lege accu.. gauw terug naar het hostel om ze op te laden, wat te eten, en vervolgens ‘s avonds weer door Central Park gelopen, langs de ijsbaan gelopen, en een prachtig uitzicht over de stad in het donker. Vanwege de feestdagen was 5th avenue prachtig versierd, dus dat wilden we ook zien in de avonduren. Via 5th avenue doorgelopen naar Rockerfeller, waar zich ook een ijsbaan bevond. Ont-zet-tend druk die avond, amper loopbaar, maar een heerlijke sfeer. Vervolgens terug naar hostel gelopen via het central park. Gegeten, de volgende dag gepland en weer in bed gedoken!

Maandag was het alweer de laatste dag in New York.. we begonnen de dag met een bezoekje aan de Columbia University. Een prachtige sfeervolle universiteit. Daarna verder gelopen richting de John Divine Chapel.
Vervolgens hadden we weer afgesproken met de anderen, en ook Antti was de dag ervoor aangekomen in New York (ongeveer 14 studenten uit het huis gingen naar new York in de winterbreak). Met z’n allen zijn we naar het hoofdkantoor van de ‘United Nations’ geweest. Erg interessant om te zien! Maar je komt er niet zomaar binnen, net als in de Rockerfeller werden we ook hier gecontroleerd alsof we door de douane gingen op het vliegveld.
Tot onze verbazing kwamen we vervolgens een pizzahut tegen die enorme pizza slides verkocht voor 1 dollar!! Dat zijn nog eens prijzen.
Na deze luxe maaltijd een avondtour gedaan met zn allen langs washington square, madison square (met het Flatrion gebouw), union square en weer richting Times Square. Onderweg naar Times Square werd ons aangeboden om 10 minuten in een limo te rijden, naar Times Square. Dat konden we natuurlijk niet afslaan! 10 minuten de grootste lol en vervolgens uitgestapt op times square. Nadat we de nodige souvenirs hadden ingeslagen was het tijd om afscheid te nemen. De volgende ochtend vertrokken we uit New York.
Conclusie: New York City is fantastisch! Ik kan niet wachten om er een keer in de lente naar toe te gaan.

Op naar een zonnig nieuwjaar in Florida!!

• 14 Januari 2010 - 09:24

Karen:

Vet! :D Hadden ze ook van die mooie muziek bij 5th Ave? Dat hadden wij namelijk...
    Ik ben benieuwd naar het stuk over zonnig Florida.

Tot volgende week!
    Kuss

• 14 Januari 2010 - 12:22

Tante Mia:

tari wat weer een belevenis we hebben genoten van je verhalen uit amerika daarvoor onze dank.wij wensen je een goedereis naar huis.tot 7 februari

• 14 Januari 2010 - 15:30

Lotte V. Enk:

Hi, volg steeds je verhalen! Echt heel leuk wat je allemaal beleefd! Veel herkenbaar, vooral het NY verhaal :-)! Geniet van je laatste week!

• 14 Januari 2010 - 16:08

Mama:

Hoi Taar te gek allemaal
    je valt in de ene belevenis na de andere en dit is alleen nog maar van New York!!!!!

Liefs mama

• 14 Januari 2010 - 16:08

Mama:

Hoi Taar te gek allemaal

Liefs mama

• 14 Januari 2010 - 19:56

Marloes:

Leef jij nog in 2009? ;-)

Klinkt weer prachtig schat, je ziet een hoop zeg, ben benieuwd naar je foto's! Maar dénk dat jij straks minstens een maandje nodig hebt om die uit te zoeken. :-P

Volgende week ben je al thuis! Zin om je weer te zien, bijkletsen gaat veel makkelijker als je elkaar ook kan zien.

Geniet van je laatste daagjes!

PS: Nederland is ook bést leuk hihi